Skip to main content

Posts

caesarion

caesarion is het eerste boek dat ik van tommy wieringa heb gelezen, of liever gezegd, geluisterd en ik vind het indrukwekkend. omdat de meesten joe speedboot beter vinden ben ik benieuwd naar dat boek ook. voor dit boek krijgt wieringa nogal wat kritiek over het 'bombastische' taalgebruik, over de vele metaforen en synoniemen, maar die maken het boek voor mij juist zo speciaal. het verhaal, over een moeder in de porno-industrie, over twee ouders die alleen met zichzelf bezig zijn, en vooral over een zoon die daaruit probeert op te rijzen, is mooi gevonden, maar niet speciaal mijn verhaal. de mooie zinnen, de structuur van het verhaal en de mooie woorden zijn echter de elementen van dit boek die precies passen bij het verhaal en het voor mij af maken. de combinatie van de erosieproblematiek aan de oostkust van engeland, gecombineerd met de erosie van het menselijk leven en de opgelegde erosie van het gebergte in panama zijn beeldend en aanvullend op elkaar en het verhaal. goodre...

deelderuisch

de bezige bij bracht in 2011 de gedichtenbundel ruisch van jules deelder uit. ik leende dit boek van de bieb voor mijn veertienjarige zoon om gedichten op school uit voor te dragen en besloot het zelf ook te lezen, want, wat een leuk en veelzijdig taalspel weet deelders in zijn gedichten te brengen. niet elk gedicht in de bundel vind ik zo grijpbaar en aansprekend, maar al met al is het een leuke bundel vol inspiratie. interpretatie van het eerste gedicht in ruisch: alfabetisch recensie op 8weekly.nl deelder op de uittrekselbank van de bieb repeteergedicht op laurens jz. coster blog het titelgedicht op een tinnitusforum interview met deelder op youtube opname van het gedicht beurskrach recensie door guus middag in nrc remcam, de ode aan remco campert

password

mirjam mous schreef met password een spannend jeugdboek dat echter, zeker in het begin, mij het gevoel gaf dat je het al eens gelezen hebt. het doet mij een beetje aan de alex rider-boeken van horowitz denken, en aan de complot 365-boeken van gabrielle lord. mous schreef dit boek in 2012, drie jaar na haar bestseller boy 7. het boek is allereerst heel spannend, maar combineert het met humoristische beschrijvingen over een vriendschap en een liefde voor science fiction films. leuk extraatje zijn de motto's uit science fiction films die elk deel van het verhaal (het verhaal bestaat uit zeven delen) begeleiden. naar haar eigen website password op goodreads.com verslag op scholieren.com

kunst ?!

ik ben een behoorlijk nuchter persoon, gevoelig, maar nuchter. waarom hoort daar dan toch een belangstelling en gevoelens bij voor mooie ontwerpen, literatuur en kunst. ik vind geld niet belangrijk alleen nuttig tot op zekere hoogte, draag het liefst afgeragde spijkerbroeken, al vele malen versteld, maar waarom zijn mooie dingen dan wel belangrijk voor me. tijd voor onderzoek. waarom bestaat kunst op de school of art het filmpje van de school of art wijst op vijf belangrijke elementen van kunst. kunst geeft hoop in een tijd van mindere dingen als oorlog, lelijkheid, verdriet ... kunst leert ons dat pijn en verdriet voelen gewoon is. we worden niet gek, we voelen wat iedereen wel eens voelt, maar verborgen houdt, behalve in kunst en literatuur. kunst brengt balans in ons leven. het compenseert gevoelens waaraan het ons ontbreekt. kunst helpt ons waarderen wat goed en mooi is. het zet schijnwerpers op dingen die het waard zijn gezien te worden. (zelf leggen we ook mooie momenten vast op ...

als je begrijpt wat ik bedoel

iedereen weet nu natuurlijk dat deze post gaat over de heer van stand, olivier b. bommel, en tom poes, zijn kleine vriend, twee figuren die marten toonder in het leven riep met striptekeningen en teksten. deze strips verschenen oorspronkelijk in de krant. de drie verhalen in de bundel rook en zwavel op mijn pad zijn het lemland, de plamoen (of de gezichtenhandel), en het ontstoffen.  de steinz gids voor de wereldliteratuur noemt bommel wel een opvolger van don quichot, een naieve beer van stand die ten strijde trekt tegen misstanden. bommel heeft inderdaad iets weg van de held don quichot. het juiste willen doen, de overtuiging dat hij het juiste weet en tegelijk de onwetendheid en naieviteit zijn herkenbaar bij beiden. door de naieviteit en de onwetendheid kunnen de verhalen tergend zijn en tegelijk zijn het juweeltjes van rust in deze geprikkelde tijd. het ontstoffen uit 1961 komt erg modern over met het streven naar raw food en het loslaten van materie. het hoorde natuurlijk ook...

kaas en elsschot

de titel van het boek, kaas, zegt heel veel. natuurlijk dat het boek van willem elsschot over kaas gaat, maar ook dat het een kaal, simpel boek is. je kunt er ook een soort afschuw of juist lyrische blijdschap in lezen. een veelzijdige titel dus. dit boek laat ons ons eigen leven bekijken. zijn wij ook bezig met het optuigen zonder de diepte in te gaan en echt in actie te komen? het boek laat ook zien dat het gewone leven helemaal niet zo slecht is. het boek is verfilmd en verstript. elsschot staat bekend om zijn tragische maar ook komische verhalen en carmiggelt is daarin aan hem verwant. de teleurstelling over de saaie werkelijkheid waarin we uiteindelijk toch perfect blijken te passen, onze tragisch-komische pogingen om de werkelijkheid wat minder saai te doen lijken en onze liefde voor rust en regelmaat. elsschot weet het haarfijn met weinig middelen ons voor te spiegelen in zijn boeken. goodreads over kaas op lezenvoordelijst.nl op scholieren.com wikipedia over kaas interview met ...

vallen

anne provoost schreef met vallen een meeslepend puberverhaal over keuzes maken of juist niet, over groepen vormen, ergens bij horen, vrienden, of niet. ze kruipt overtuigend in het hoofd van de vijftienjarige lucas en beschrijft zijn geestelijke isolement, de gedachten die rondtollen en niet stilstaan. ze beschrijft ook hoe pubers moeite hebben met keuzes maken, niet omdat ze dat niet willen, maar omdat die gedachten maar blijven rondtollen. eveline crone verklaart dit in haar boeken over het puberbrein door te wijzen op de ontwikkeling van het brein, de groei, waarbij de balans soms totaal ontbreekt. met dit gegeven heeft provoost ook nog eens een meeslepend avontuur beschreven, zich afspelend in een frans stadje in een bergachtige streek, waar het drukkend warm is (hoe kan het ook anders) en waar het huis van de grootvader eenzelfde isolement uitstraalt als het hoofd van een puber. het boek begint waar het bijna eindigt om vervolgens de gebeurtenissen die daarvoor voorvielen weer te ...

knielen op een bed violen

een bed violen klinkt zo mooi. knielen op een bed violen is de titel van een boek van jan siebelink uit 2005 en hoe mooi de titel ook is, zo triest is het verhaal. een verhaal van een leven dat de afgrond in glijdt. of moet ik zeggen, dat de hemel in rijst? een man die zich als kind afzette tegen de serieuze gelovigheid van zijn vader, komt daar later zelf toch ook in terecht, onvermijdelijk, zich er niet tegen kunnen verzettend. het leven dat hij voor zichzelf had voorzien, een succesvolle kwekerij, is dan inmiddels op een slepende armoede en vergane glorie uitgelopen. maar het leven had hem ook zoveel moois gebracht, een fijne vrouw, twee zoons. maar het liefst had hij een dochter gehad, een verlangen dat zo sterk is dat hij prompt ook verliefd wordt op zijn aanstaande schoondochter. hoe tragisch kun je het leven maken. het boek leert mij dat je vooral je zegeningen moet tellen, dat je van de mooie momenten moet genieten, dat je niet maar door moet blijven werken naar een hoger plan ...

simon carmiggelt

allemaal onzin (1947) en je blijft lachen  (1968) zijn twee boeken van carmiggelt waarin eerder verschenen korte verhalen zijn gebundeld. de verhalen verschenen veelal onder zijn pseudoniem kronkel in dagbladen zoals vrij nederland, het parool, de groene. in steinz gids voor de wereldliteratuur wordt carmiggelt als stilistische verwant gezien van willem elsschot die met kaas  een even tragikomische weergave van het dagelijks leven gaf. steinz ziet ook een voorloper van carmiggelt in nicolaas beets alias hildebrand, met zijn 'komisch-realistische prozaschetsen'. volgens steinz heeft hij ook een verwantschap met de schrijver van tragikomische dierenverhalen anton koolhaas en natuurlijk met 'de meester van de zelfspot en de desillusie' j.h.f. grönloh alias nescio. grote namen in een traditie van schrijvers van leesbare teksten over het dagelijks leven. veel van zijn verhalen las hij ook voor op televisie. daar zijn nu nog opnamen van op youtube te vinden. in 1983 maakte be...

live spinozaportret. het blijft een vraag

in nrcweekend van 16/17 april 2016 las ik met aandacht en verwondering het artikel over een vermeend nieuw portret van spinoza. misschien het enige dat tijdens zijn leven is geschilderd. maar nadat het portret op de tefaf aanwezig was met een prijskaartje van 1,75 miljoen euro, is het inmiddels in opspraak geraakt. er is onduidelijkheid over de datering en de toeschrijving van het schilderij en daarmee is er ook onduidelijkheid of het een live portret is of niet. experts geven ontwijkende antwoorden of onthouden zich van antwoorden zonder duidelijke reden. wat moeten we hiervan denken. een vervalsingsschandaal in aanloop, een concurrentiestrijd in de wereld van kunstexperts of desinteresse? dit verhaal krijgt vast nog een vervolg. intussen reageren verschillende mensen al naar aanleiding van het nrc-artikel of naar aanleiding van de lopende discussie. het spinoza-blog dat eerst blij was met de ontdekking, trok zijn enthousiasme begin april terug met deze blog:  kaddisj voor een ...

assertief bezig bijtje

de rel opgemerkt over abou jahjah bij de bezige bij? pro-israël schrijvers zijn er niet blij mee. want abou jahjah is pro-palestina. vrijheid van meningsuiting toch? de bezige bij vindt de schrijver blijkbaar binnen haar verzetsimago passen. valt wat voor te zeggen toch? maar anderen vinden het de vijand binnenhalen. inmiddels verschenen al hele uiteenlopende reacties op deze actie van de bezige bij. tzum, de literaire blog,  zette wat van deze reacties bij elkaar. micha wertheim schreef een genuanceerde reactie in de vrij nederland van 18 april. treffende zin is: "de terrorist van de één, is de verzetsstrijder van de ander." ilja pfeijffer schreef op 29 april wat hardere taal in zijn column in nrc next. hij vindt het "grootmoedig en genereus" van abou jahjah dat hij geen bezwaar heeft tegen een uitgever van een schrijver als leon de winter. tja, zo kun je het ook zien. 9 mei vergaderen de schrijvers van de bezige bij over deze kwestie. schrijver marcel möring, die...

virtuoos

margriet de moor laat haar liefde voor opera, italië, liefde en het leven blijken in deze historische en liefdesroman. een passie domineert het leven van de hoofdpersoon carlotta, een passie voor de stem van de castraat gasparo, en voor de persoon zelf. gasparo op zijn beurt heeft een passie voor de zangkunst en voor zichzelf en zijn eigen virtuositeit. de virtuoos is een leerzaam boek met alle kennis over het napels van de 18e eeuw, over de opera-cultuur in die tijd, over de castraatzangers, over de liefdesmoraal, over de bedelaars en over de politiek en cultuurverschillen. met schilderachtige beelden brengt de moor de geschiedenis tot leven voor de lezer. voor wie niet geïnteresseerd is in operamuziek in de 18e eeuw worden er wel wat veel beschrijvingen met vaktermen gegeven. ik kan me voorstellen dat het wel de realiteit was in die tijd waarin de mogelijkheden om je in andere onderwerpen te verdiepen slechts beperkt was en mensen dus heel gespecialiseerd waren. uiteindelijk blijf je...

de aanslag strip

milan hulsing maakte een stripversie van de aanslag en won er de prijs voor het beste stripalbum van 2015 mee. hij verbeeldt het beroemde boek van harry mulish in kleurrijke beelden die de emoties uit het boek treffend oproepen. hulsing volgt in zijn verstripping van het boek niet klakkeloos de roman. dit valt aan het begin van het boek gelijk op. hij begint niet met de aanslag maar met de opsluiting van anton in de cel en de ontmoeting met de onbekende vrouw, waaraan hij de rest van zijn leven blijft denken. op die manier krijgt die gebeurtenis gelijk veel nadruk, waar de nadruk van die gebeurtenis in de roman vooral later komt als anton aan de vrouw blijkt te blijven denken. ik vraag me af hoe de strip leest als je het boek niet kent. de tekeningen zijn heel beeldend en vol emotie door kleurgebruik, door schaduwen, sterk spelen met het 'camerastandpunt'. in de strip zie ik op veel plekken een interpretatie van het verhaal van mulish. een verhaal met alleen tekst levert natuur...