Skip to main content

de aanslag strip

milan hulsing maakte een stripversie van de aanslag en won er de prijs voor het beste stripalbum van 2015 mee. hij verbeeldt het beroemde boek van harry mulish in kleurrijke beelden die de emoties uit het boek treffend oproepen. hulsing volgt in zijn verstripping van het boek niet klakkeloos de roman. dit valt aan het begin van het boek gelijk op. hij begint niet met de aanslag maar met de opsluiting van anton in de cel en de ontmoeting met de onbekende vrouw, waaraan hij de rest van zijn leven blijft denken. op die manier krijgt die gebeurtenis gelijk veel nadruk, waar de nadruk van die gebeurtenis in de roman vooral later komt als anton aan de vrouw blijkt te blijven denken.

ik vraag me af hoe de strip leest als je het boek niet kent. de tekeningen zijn heel beeldend en vol emotie door kleurgebruik, door schaduwen, sterk spelen met het 'camerastandpunt'. in de strip zie ik op veel plekken een interpretatie van het verhaal van mulish. een verhaal met alleen tekst levert natuurlijk veel open plekken voor een lezer om in te vullen wat betreft kleuren, vormen en details. in een strip zijn de kleuren en vormen ingevuld, maar door de selectie aan verhaalteksten die gebruikt zijn en door een herschikking van het verhaal uit de roman, levert de strip nieuwe open plekken voor de lezer. uit de illustratie op de kaft alleen al spreek zoveel emotie waar we een heel verhaal van kunnen maken. de roman en de strip kunnen elkaar op deze manier goed aanvullen, maar op zichzelf is het ook een indrukwekkend stripverhaal waarin nog veel uitdaging aan de lezer is overgelaten om los van het verhaal van mulish open plekken in te vullen, gestuurd door hulsings kleuren, vormen en selectie.

een ding is zeker. het boek leent zich voor steeds opnieuw lezen/kijken met alle subtiele tekens in de vormen, kleuren en composities.

blog milan hulsing

nrc over deze graphic novel

radio-uitzending over het boek

goodreads over deze versie van de aanslag

recensie op 8weekly

wikipedia over hulsing

Popular posts from this blog

rebel met vleugels: het verhaal van icarus

marcel roijaards heeft een prachtig, meeslepend verhaal geschreven met zijn boek rebel met vleugels. hij heeft de dramatische mythe omgetoverd tot een positief en vrolijk carpe diem en liefdes- en vriendschapsverhaal. inventief is de manier waarop het verhaal verteld wordt door middel van een verboden voordracht in het openluchttheater. de gevoelens zijn herkenbaar, de woorden zijn beeldend en het verhaal van icarus is aantrekkelijk en meeslepend. meer over het boek op de website van marcel roijaards recensie van bas maliepaard

vind je geheime tuin

Een heerlijk optimistisch kinderboek is 'De geheime tuin' van Frances H. Burnett. Er zitten veel levenslesjes in over ziekte, vriendschap, liefde, positief leven, natuurkrachten en nog meer. De geheime tuin is het symbool voor datgene wat je leven zin geeft, wat het waard maakt om elke dag voor op te staan, om te bewegen, te leven, blij te zijn en te stralen. Gemakkelijk is dat natuurlijk niet want het leven is geen continue happy end uit een sprookje, maar is ook het donkere dieptepunt uit het sprookje. Maar zit je in het dieptepunt, lees dan 'De geheime tuin' en probeer weer op te krabbelen.

Taal is alles wat het geval is

Docenten Nederlands krijgen vaak de vraag waarom leerling nog Nederlands moeten leren, want ze spreken het toch ook dagelijks? En dat schrijven en lezen lukt ook wel. Maar taal is veelzijdiger en moeilijker dan ze doorhebben. In het verleden is daarover al volop gefilosofeerd. Imme Dros schreef daar in 2021 het boekje Taal is alles wat het geval is. Ze geeft leuke, beeldende voorbeelden bij alles wat taal is en hoe daar variaties en communicatieproblemen bij kunnen ontstaan. En het zou Imme Dros niet zijn als die voorbeelden niet ook uit de Griekse mythen komen. Mij overtuigt Imme van het belang van taal, maar of de leerlingen hier nu van achterover slaan? Dat denk ik niet. Zien jullie ook steeds vaker taalfoutjes op websites en in advertenties? De website Taalvoutjes heeft niet veel werk om de foutjes te vinden. Ze worden lang niet altijd belangrijk gevonden door leerlingen. Zelfs niet als er vergissingen door kunnen ontstaan. Toch is taal belangrijk, om te leren, te delen, na te denk...