Skip to main content

vallen

anne provoost schreef met vallen een meeslepend puberverhaal over keuzes maken of juist niet, over groepen vormen, ergens bij horen, vrienden, of niet. ze kruipt overtuigend in het hoofd van de vijftienjarige lucas en beschrijft zijn geestelijke isolement, de gedachten die rondtollen en niet stilstaan. ze beschrijft ook hoe pubers moeite hebben met keuzes maken, niet omdat ze dat niet willen, maar omdat die gedachten maar blijven rondtollen. eveline crone verklaart dit in haar boeken over het puberbrein door te wijzen op de ontwikkeling van het brein, de groei, waarbij de balans soms totaal ontbreekt.
met dit gegeven heeft provoost ook nog eens een meeslepend avontuur beschreven, zich afspelend in een frans stadje in een bergachtige streek, waar het drukkend warm is (hoe kan het ook anders) en waar het huis van de grootvader eenzelfde isolement uitstraalt als het hoofd van een puber.
het boek begint waar het bijna eindigt om vervolgens de gebeurtenissen die daarvoor voorvielen weer te geven. we weten aan het begin al, er gebeurt iets verschrikkelijks en lucas, de ik-persoon, is niet blij met zichzelf.

vallen op goodreads
trailer van de verfilming
de website van anne provoost
een boekverslag op scholieren.com
vallen op lezenvoordelijst.nl
samenvatting op de uittrekselbank voor biebleden

Popular posts from this blog

vind je geheime tuin

Een heerlijk optimistisch kinderboek is 'De geheime tuin' van Frances H. Burnett. Er zitten veel levenslesjes in over ziekte, vriendschap, liefde, positief leven, natuurkrachten en nog meer. De geheime tuin is het symbool voor datgene wat je leven zin geeft, wat het waard maakt om elke dag voor op te staan, om te bewegen, te leven, blij te zijn en te stralen. Gemakkelijk is dat natuurlijk niet want het leven is geen continue happy end uit een sprookje, maar is ook het donkere dieptepunt uit het sprookje. Maar zit je in het dieptepunt, lees dan 'De geheime tuin' en probeer weer op te krabbelen.

Taal is alles wat het geval is

Docenten Nederlands krijgen vaak de vraag waarom leerling nog Nederlands moeten leren, want ze spreken het toch ook dagelijks? En dat schrijven en lezen lukt ook wel. Maar taal is veelzijdiger en moeilijker dan ze doorhebben. In het verleden is daarover al volop gefilosofeerd. Imme Dros schreef daar in 2021 het boekje Taal is alles wat het geval is. Ze geeft leuke, beeldende voorbeelden bij alles wat taal is en hoe daar variaties en communicatieproblemen bij kunnen ontstaan. En het zou Imme Dros niet zijn als die voorbeelden niet ook uit de Griekse mythen komen. Mij overtuigt Imme van het belang van taal, maar of de leerlingen hier nu van achterover slaan? Dat denk ik niet. Zien jullie ook steeds vaker taalfoutjes op websites en in advertenties? De website Taalvoutjes heeft niet veel werk om de foutjes te vinden. Ze worden lang niet altijd belangrijk gevonden door leerlingen. Zelfs niet als er vergissingen door kunnen ontstaan. Toch is taal belangrijk, om te leren, te delen, na te denk

geronimo's geheime recept voor geluk

heel veel liefde vertrouwen in de ander en in jezelf flink wat geduld een heleboel humor veel optimisme een handjevol goede vrienden (uit fantasia II de speurtoch naar het geluk door geronimo stilton)