margriet de moor laat haar liefde voor opera, italië, liefde en het leven blijken in deze historische en liefdesroman. een passie domineert het leven van de hoofdpersoon carlotta, een passie voor de stem van de castraat gasparo, en voor de persoon zelf. gasparo op zijn beurt heeft een passie voor de zangkunst en voor zichzelf en zijn eigen virtuositeit.
de virtuoos is een leerzaam boek met alle kennis over het napels van de 18e eeuw, over de opera-cultuur in die tijd, over de castraatzangers, over de liefdesmoraal, over de bedelaars en over de politiek en cultuurverschillen. met schilderachtige beelden brengt de moor de geschiedenis tot leven voor de lezer. voor wie niet geïnteresseerd is in operamuziek in de 18e eeuw worden er wel wat veel beschrijvingen met vaktermen gegeven. ik kan me voorstellen dat het wel de realiteit was in die tijd waarin de mogelijkheden om je in andere onderwerpen te verdiepen slechts beperkt was en mensen dus heel gespecialiseerd waren.
uiteindelijk blijf je met een gevoel van vergane glorie en vergankelijkheid achter na het lezen van dit boek. carlotta was in haar bloeitijd en genoot van de mogelijkheden van een bloeiende operawereld in napels, maar na een seizoen in napels, riep het moederschap opnieuw, ging gasparo verder met zijn carrière en bleef voor carlotta feesten, drinken en snuiven over om het gemis te vergeten. het feesten was voor haar vader al de enige afleiding. het leven was toen dan misschien vol en bloeiend in napels maar het was ook eenzijdig en beperkt. een vrouw was met 15 jaar in de bloei van haar leven. op haar 35ste overlijdt carlotta's echtgenoot en zij blijft van de kaart daarvan. "midden in de winter zit ze bij een open raam".
goodreads over de virtuoos
boekverslag op scholieren.com
recensie van reinjan mulder
uittreksel op collegenet.nl
uittreksel op de uittrekselbank van de bieb (voor leden)
de virtuoos is een leerzaam boek met alle kennis over het napels van de 18e eeuw, over de opera-cultuur in die tijd, over de castraatzangers, over de liefdesmoraal, over de bedelaars en over de politiek en cultuurverschillen. met schilderachtige beelden brengt de moor de geschiedenis tot leven voor de lezer. voor wie niet geïnteresseerd is in operamuziek in de 18e eeuw worden er wel wat veel beschrijvingen met vaktermen gegeven. ik kan me voorstellen dat het wel de realiteit was in die tijd waarin de mogelijkheden om je in andere onderwerpen te verdiepen slechts beperkt was en mensen dus heel gespecialiseerd waren.
uiteindelijk blijf je met een gevoel van vergane glorie en vergankelijkheid achter na het lezen van dit boek. carlotta was in haar bloeitijd en genoot van de mogelijkheden van een bloeiende operawereld in napels, maar na een seizoen in napels, riep het moederschap opnieuw, ging gasparo verder met zijn carrière en bleef voor carlotta feesten, drinken en snuiven over om het gemis te vergeten. het feesten was voor haar vader al de enige afleiding. het leven was toen dan misschien vol en bloeiend in napels maar het was ook eenzijdig en beperkt. een vrouw was met 15 jaar in de bloei van haar leven. op haar 35ste overlijdt carlotta's echtgenoot en zij blijft van de kaart daarvan. "midden in de winter zit ze bij een open raam".
goodreads over de virtuoos
boekverslag op scholieren.com
recensie van reinjan mulder
uittreksel op collegenet.nl
uittreksel op de uittrekselbank van de bieb (voor leden)