Skip to main content

Posts

klem van mel wallis de vries

lekker spannend, die boeken van mel wallis de vries. verrassend door de perspectiefwisseling. dit boek laat de spanningen op een school zien, een beetje zoals in 2c van mirjam mous. de ontwikkelingen in de klas zijn wel extreem. gelukkig maken we dat in het echt maar zelden mee. als locatie koos wallis de vries vlieland tijdens een storm. een mooie plek voor lekker griezelen. ik moest denken aan een serie die ik zag, trapped. dat speelde zich af op ijsland tijdens een sneeuwstorm. door de storm was een dorp, waar juist een lijk werd gevonden, geïsoleerd van de buitenwereld en moest het probleem van binnenuit worden opgelost.

waarom lezen belangrijk is

eerder schreef ik al over dit onderwerp in deze post . nu kwam ik in wetenschappelijk onderzoek deze formeler geformuleerde redenen tegen: literaire vorming draagt bij tot de ontwikkeling van de persoonlijkheid van de leerlingen; literatuur zet leerlingen aan om te reflecteren over hun emoties, over verschillen, over de wereld, etc.; het literatuuronderwijs is de enige vorm van onderwijs waarbij een literair w erk beschouwd en bestudeerd wordt als een autonoom kunstwerk; het lezen van literatuur biedt mensen kennis en waarden die niet via cursussen of leeromgevingen verworven kunnen worden. tja. zo is het maar net. en het is nog eens heel leuk ook. wil je meer lezen over zulk formeel onderzoek naar literatuur, deze redenen komen uit een publicatie over literatuuronderwijs  op taalunieversum.org.

suezkade

suezkade van jan siebelink is een verademing na het beklemmende knielen op een bed violen. toch loopt het ook met deze hoofdpersoon niet goed af en dat heb je al door op de eerste pagina van het boek. natuurlijk hoop je ook niet te veel op een goede afloop als je siebelink kent. het boek bevat veel intertekstuele verwijzingen naar franse literatuur en naar franse filosofen. daarmee is het boek voor frans-liefhebbers een must om te lezen. de schoolcultuur wordt vanuit de visie van de typische marc cordesius, docent frans, beschreven. hij is docent frans om regelmaat in zijn leven te creëren. geld heeft hij niet nodig. hij geeft gedreven les op hoog niveau, waar veel andere docenten het niveau laten zakken. slechte cijfers betekent een slechte docent. niemand wil op dit manier aan de schandpaal genageld worden tijdens de rapportenvergadering, niemand behalve de docent duits. hij wordt steeds genadeloos afgemaakt door zijn collega's onder aanvoering van de conrector. naast de liefde v...

de lege stad

de lege stad van simone van der vlugt is een mooie historische roman voor wie meer wil weten over de tweede wereldoorlog. ze beschrijft de dilemma's die de mensen hadden in die tijd. wij weten achteraf vaak zo goed welke keuzes de mensen toen hadden moeten maken, maar als je er middenin zit, zonder goed informatie .... rotterdam is de plaats waar het zich allemaal afspeelde, aleppo is de stad waar het zich nu allemaal afspeelt... van der vlugt heeft het verhaal en de geschiedenis op een meeslepende manier beschreven al komt het boek door het taalgebruik en de zinsopbouw eerder over als jeugdliteratuur dan als een roman voor volwassenen. het is dat de hoofdpersoon een volwassen vrouw is. dit boek op goodreads.com dit boek op scholieren.com

verzamel de liefde

verzamel de liefde van bart moeyaert is een echt te zijn of niet boek met filosofische en gevoelige gedichten over liefde en afscheid. wat kun je er meer over zeggen. gedichten spreken voor iedereen anders, maar dat ze spreken, deze sieraadjes van moeyaert, dat staat als een paal boven water. goodreads over dit boek bart moeyaerts website youtube-filmpje van bart over deze bundel naar een interview op meandermagazine.net

rebel met vleugels: het verhaal van icarus

marcel roijaards heeft een prachtig, meeslepend verhaal geschreven met zijn boek rebel met vleugels. hij heeft de dramatische mythe omgetoverd tot een positief en vrolijk carpe diem en liefdes- en vriendschapsverhaal. inventief is de manier waarop het verhaal verteld wordt door middel van een verboden voordracht in het openluchttheater. de gevoelens zijn herkenbaar, de woorden zijn beeldend en het verhaal van icarus is aantrekkelijk en meeslepend. meer over het boek op de website van marcel roijaards recensie van bas maliepaard

lezen ?!

özkan akyol schreef het volgende in een column in het ad : "dankzij boeken ontworstelde ik me aan een milieu dat een somber vooruitzicht bood. door het lezen van simon carmiggelt, willem elsschot en j.c. bloem wist ik gedachten en gevoelens die ik altijd had, maar nooit kon ontrafelen, op een begrijpelijke manier onder woorden te brengen - letterlijk. de literatuur bracht me in nieuwe onbekende werelden, die mijn horizon breder maakten, zodat ik leerde associëren en ontcijferen." wat een mooie reclame voor het lezen. wat formeler en saaier zeggen de schrijvers van nederlands in de onderbouw "verhalen zijn voor ons plezier geschreven en bedoeld om ons mee te nemen naar een wereld waarin meer kan en andere dingen gebeuren dan we gewend zijn, de wereld van fantasie." (bonset, de Boer, ekens 2015) lezen en het plezier in lezen houdt veel mensen, vooral docenten en uitgevers, bezig in deze tijd waarin we korte berichtjes op onze telefoons lezen, ondertiteling bij series ...

ik, jan cremer

ik kende het boek van reputatie, ik, jan cremer, revolutionair, schandalig, taboe-doorbrekend. wat mij verbaast is dat mensen werkelijk dachten dat het allemaal autobiografisch is. het zijn te veel avonturen en ze zijn te spectaculair. wat een levendige fantasie en verbeeldingskracht. natuurlijk was jan cremer geen lieverdje en zullen veel verhalen dicht bij de waarheid liggen, maar fictie blijft fictie. als aankomend docent heb ik me er een voorstelling van gemaakt hoe het zal zijn om zo'n kwajongen als hij afschildert in zijn boek, in je klas te hebben. stel je toch eens voor. veel talent, maar geen stopknop, geen remmen, geen zitvlees. inmiddels zijn speciale scholen daarop ingesteld, maar toch. daar heb je dan een hele uitdaging aan. een verslag op scholieren.com wikipedia over jan cremer

kappen van carry slee

kappen is een echt sleeboek. mijn pubers kijken op haar boeken neer, maar omdat een paar boeken moet lezen voor mijn opleiding lees ik ze wel en zie de goede dingen erin. het zijn natuurlijk een soort soaps in boekvorm, maar de gevoelens en gedachten zijn die van ons allemaal en zeker die van middelbare scholieren. het is louterend en leerzaam om te lezen waarom mensen beslissingen nemen die ze nemen, hoe iedereen op zijn tijd door gebeurtenissen wordt overweldigd en de verkeerde stap doet. slee verwoord dat echt heel goed. kappen op lezenvoordelijst trailer van de verfilming van kappen!

nooit meer slapen

wie kent dat gevoel niet, het gevoel nooit meer te kunnen slapen. de één kent het door het drukke leven, de ander door gepieker, of misschien wel door ziekte of pijn. het is een moedeloos gevoel. de mens kan niet zonder slapen. de titel van hermans boek vertelt ons daarom al veel over het overheersende gevoel in het boek. maar tegelijk is het ook heel bemoedigend. de hoofdpersoon alfred geeft niet op, geeft zich niet toe aan de moedeloosheid, aan de tegenslagen, pijn, vermoeidheid, muggen, vliegen, regen en kou. hij gaat door en komt weer thuis, geschonden en herboren. hij heeft zich bevrijd van het verlies van zijn vader dat op hem drukt vanaf de dood van zijn vader als hij zeven is. deze bevrijding wordt bekroond met twee manchetknopen met een meteorietsteen erin die zijn vader nog voor hem gekocht heeft. niet alleen heeft hij zichzelf bevrijd van de dood van zijn vader, ook zijn moeder deed dat tegelijkertijd door de knopen te geven voordat hij promoveert, voordat hij het leven dat ...

taal is macht

de eeuwige vraag van leerlingen op de middelbare school is waarom ze toch zoveel nederlands moeten leren terwijl ze het al goed spreken. ze kunnen zich toch verstaanbaar maken. iedereen begrijpt wat ze willen zeggen, zelfs als ze niet goed nederlands spreken. dan kun je verwijzen naar sollicitatiebrieven en -gesprekken waarbij ze in de toekomst toch echt niet op hun taalgebruik een baan zouden willen mislopen. maar dat hebben ze al zo vaak gehoord en het maakt geen indruk meer. taalkundige marc van oostendorp schrijft nu net een stukje in de nieuwsbrief van neerlandistiek, dat misschien weer nieuwe indruk maakt: "Taal ligt aan de basis van de samenleving: zonder taal zijn de ingewikkelde afspraken, contracten, regels, waarop de samenleving gebouwd is niet denkbaar. Taal is bovendien hét instrument bij uitstek van de politicus: alles wat hij maakt is gemaakt van taal (amendementen, resoluties, wetsvoorstellen), al zijn handwerk bestaat grotendeels uit taal (argumenteren, overtuigen...

literatuurlijsten

vorige week kwam christiaan weijts in nrc met een nieuw opinie over de literatuurlijst op de nederlandse scholen. eerder al kraakte hij die af. nu stelt hij dat hij het mis had, want het is nog veel erger allemaal. zijn oplossing is om literatuur los te weken uit de talen en te plaatsen bij de kunstvakken. dat klinkt mij als kunsthistorica en gesjeesde literatuurwetenschapper als muziek in de oren. fantastische combinatie die zeker gemaakt moet worden, maar literatuur heeft ook een plaats bij de talen nodig. literatuur is afhankelijk van taal, is taal en omdat docenten te druk zijn met de grammatica, spelling, schrijf- en leesvaardigheid om hun leerlingen klaar te stomen voor het examen, moet dat niet betekenen dat de literatuur er geen plaats in heeft. integreer de literatuur in je lessen zoals ze op een vrije school vaak doen. hans en monique hagen verzamelden gedichten over taal . ideaal om te gebruiken in je lessen. waarom altijd weer die saaie voorbeeldzinnetjes en niet gewoon elk...

rad van fortuin

het rad van fortuin is een echt thea beckman-boek. deze roman over de honderdjarige oorlog leert kinderen veel over de geschiedenis, is meeslepend, stoer, spannend en vooral ook vol met levenslessen. als je dit boek leest dan snap je de finesses van een oorlog in de middeleeuwen. het dubbele en onrechtvaardige, het wrede. het overleven en leven, het dromen en doorgaan. met de vele namen in het boek is het zeker geen gemakkelijk boek voor kinderen om te lezen, maar meeslepende dramatiek zorgt voor aandachtige lezers. door de focalisatie vanuit meerdere personages, verschillend in leeftijd, kan een breed publiek zich met het verhaal identificeren, of je nu puber, prepuber of volwassen bent, de levenswijsheden en het fascinerende verhaal uit de franse en spaanse geschiedenis boeit. en hoewel het in de middeleeuwen vooral om mannen draait, is het boek ook een ode aan de allesbepalende rol van vrouwen. op p. 324-325 staat daarover "altijd doemen achter die machtige mannen de stille sch...