Skip to main content

literatuurlijsten

vorige week kwam christiaan weijts in nrc met een nieuw opinie over de literatuurlijst op de nederlandse scholen. eerder al kraakte hij die af. nu stelt hij dat hij het mis had, want het is nog veel erger allemaal. zijn oplossing is om literatuur los te weken uit de talen en te plaatsen bij de kunstvakken. dat klinkt mij als kunsthistorica en gesjeesde literatuurwetenschapper als muziek in de oren. fantastische combinatie die zeker gemaakt moet worden, maar literatuur heeft ook een plaats bij de talen nodig.

literatuur is afhankelijk van taal, is taal en omdat docenten te druk zijn met de grammatica, spelling, schrijf- en leesvaardigheid om hun leerlingen klaar te stomen voor het examen, moet dat niet betekenen dat de literatuur er geen plaats in heeft. integreer de literatuur in je lessen zoals ze op een vrije school vaak doen. hans en monique hagen verzamelden gedichten over taal. ideaal om te gebruiken in je lessen. waarom altijd weer die saaie voorbeeldzinnetjes en niet gewoon elke keer een stukje uit een boek of uit een recensie of een column. literatuur vormt de bron waaruit de docent kan putten voor alle andere lessen over taal. en om christiaan blij te maken, kunnen ze er ook nog een kunstwerk bij laten zien, want het kijken naar kunst is zeker goed voor de kijkvaardigheid waarin leerlingen ook getoetst worden.

naar het opiniestuk van christiaan weijts

inmddels (25/1) reageerden neerlandici op deze opinie van weijts met het volgende artikel:
waar zijn de hoeders van het literatuuronderwijs

en daar vulde marc van oostendorp op 26/1 inhoudelijk nog aan:
laat die kinderen vertalingen lezen

Popular posts from this blog

vind je geheime tuin

Een heerlijk optimistisch kinderboek is 'De geheime tuin' van Frances H. Burnett. Er zitten veel levenslesjes in over ziekte, vriendschap, liefde, positief leven, natuurkrachten en nog meer. De geheime tuin is het symbool voor datgene wat je leven zin geeft, wat het waard maakt om elke dag voor op te staan, om te bewegen, te leven, blij te zijn en te stralen. Gemakkelijk is dat natuurlijk niet want het leven is geen continue happy end uit een sprookje, maar is ook het donkere dieptepunt uit het sprookje. Maar zit je in het dieptepunt, lees dan 'De geheime tuin' en probeer weer op te krabbelen.

Taal is alles wat het geval is

Docenten Nederlands krijgen vaak de vraag waarom leerling nog Nederlands moeten leren, want ze spreken het toch ook dagelijks? En dat schrijven en lezen lukt ook wel. Maar taal is veelzijdiger en moeilijker dan ze doorhebben. In het verleden is daarover al volop gefilosofeerd. Imme Dros schreef daar in 2021 het boekje Taal is alles wat het geval is. Ze geeft leuke, beeldende voorbeelden bij alles wat taal is en hoe daar variaties en communicatieproblemen bij kunnen ontstaan. En het zou Imme Dros niet zijn als die voorbeelden niet ook uit de Griekse mythen komen. Mij overtuigt Imme van het belang van taal, maar of de leerlingen hier nu van achterover slaan? Dat denk ik niet. Zien jullie ook steeds vaker taalfoutjes op websites en in advertenties? De website Taalvoutjes heeft niet veel werk om de foutjes te vinden. Ze worden lang niet altijd belangrijk gevonden door leerlingen. Zelfs niet als er vergissingen door kunnen ontstaan. Toch is taal belangrijk, om te leren, te delen, na te denk

geronimo's geheime recept voor geluk

heel veel liefde vertrouwen in de ander en in jezelf flink wat geduld een heleboel humor veel optimisme een handjevol goede vrienden (uit fantasia II de speurtoch naar het geluk door geronimo stilton)