Skip to main content

suezkade

suezkade van jan siebelink is een verademing na het beklemmende knielen op een bed violen. toch loopt het ook met deze hoofdpersoon niet goed af en dat heb je al door op de eerste pagina van het boek. natuurlijk hoop je ook niet te veel op een goede afloop als je siebelink kent.

het boek bevat veel intertekstuele verwijzingen naar franse literatuur en naar franse filosofen. daarmee is het boek voor frans-liefhebbers een must om te lezen. de schoolcultuur wordt vanuit de visie van de typische marc cordesius, docent frans, beschreven. hij is docent frans om regelmaat in zijn leven te creëren. geld heeft hij niet nodig. hij geeft gedreven les op hoog niveau, waar veel andere docenten het niveau laten zakken. slechte cijfers betekent een slechte docent. niemand wil op dit manier aan de schandpaal genageld worden tijdens de rapportenvergadering, niemand behalve de docent duits. hij wordt steeds genadeloos afgemaakt door zijn collega's onder aanvoering van de conrector.

naast de liefde voor het franse gedachtegoed en de schoolcultuur, speelt ook de liefde voor een minderjarige een rol, jeugdtrauma's, hechtingsstoornissen, overspel en anorexia nervosa. een boek dus dat veel onderwerpen behandeld, sommige verwikkeld met elkaar, andere naast elkaar en allemaal verweven in het leven van marc cordesius.

suezkade op scholieren.com

recensie op 8weekly.nl


Popular posts from this blog

vind je geheime tuin

Een heerlijk optimistisch kinderboek is 'De geheime tuin' van Frances H. Burnett. Er zitten veel levenslesjes in over ziekte, vriendschap, liefde, positief leven, natuurkrachten en nog meer. De geheime tuin is het symbool voor datgene wat je leven zin geeft, wat het waard maakt om elke dag voor op te staan, om te bewegen, te leven, blij te zijn en te stralen. Gemakkelijk is dat natuurlijk niet want het leven is geen continue happy end uit een sprookje, maar is ook het donkere dieptepunt uit het sprookje. Maar zit je in het dieptepunt, lees dan 'De geheime tuin' en probeer weer op te krabbelen.

Taal is alles wat het geval is

Docenten Nederlands krijgen vaak de vraag waarom leerling nog Nederlands moeten leren, want ze spreken het toch ook dagelijks? En dat schrijven en lezen lukt ook wel. Maar taal is veelzijdiger en moeilijker dan ze doorhebben. In het verleden is daarover al volop gefilosofeerd. Imme Dros schreef daar in 2021 het boekje Taal is alles wat het geval is. Ze geeft leuke, beeldende voorbeelden bij alles wat taal is en hoe daar variaties en communicatieproblemen bij kunnen ontstaan. En het zou Imme Dros niet zijn als die voorbeelden niet ook uit de Griekse mythen komen. Mij overtuigt Imme van het belang van taal, maar of de leerlingen hier nu van achterover slaan? Dat denk ik niet. Zien jullie ook steeds vaker taalfoutjes op websites en in advertenties? De website Taalvoutjes heeft niet veel werk om de foutjes te vinden. Ze worden lang niet altijd belangrijk gevonden door leerlingen. Zelfs niet als er vergissingen door kunnen ontstaan. Toch is taal belangrijk, om te leren, te delen, na te denk

geronimo's geheime recept voor geluk

heel veel liefde vertrouwen in de ander en in jezelf flink wat geduld een heleboel humor veel optimisme een handjevol goede vrienden (uit fantasia II de speurtoch naar het geluk door geronimo stilton)