malva, een dochter met een waterhoofd, in de vergetelheid geraakt bij dichter pablo neruda. hagar heeft daarbij een moeilijk onderwerp tot hoofdpersoon van haar roman gemaakt, een zwaar gehandicapt kind, een slecht huwelijk, beroemdheid, egocentrisme, daar draait haar boek om. vragen die in het boek impliciet worden gesteld zijn vragen naar hoe je om moet gaan met het ouderschap als het je belemmert in je carrière, als het niet iets levert waarmee je kunt prijken en waarover je kunt opscheppen. terwijl het vroeger vanzelfsprekend was om kinderen te krijgen en voor je gezin te zorgen zijn we steeds individueler geworden en blijven nu al heel veel meer mensen single omdat ook een vaste relatie hebben ons al te veel in onze vrijheid beperkt. net nog zag ik een filmpje van herman pleij waarin hij uitlegt dat geluk betekent om keuzevrijheid te hebben. die keuzes worden beperkter met partners, nog meer met kinderen en nog meer met een kind dat veel zorg nodig blijft hebben.
gedurfd en mooi onderwerp dus van hagar. ze verweeft er ook nog eens een stukje eigen geschiedenis in omdat ook zij haar vader nauwelijks kende tot haar pubertijd. haar vader koos voor internationale journalistiek en was aanwezig in chili toen neruda overleed. zo kunnen levens met elkaar verbonden zijn.
het leuke aan dit boek is de vertelvorm. malva vertelt het verhaal vanuit het hiernamaals en spookt rond door de geschiedenis van haar ouders. soms spreekt ze ook hagar aan en maakt duidelijk waar hun geschiedenis raakvlakken heeft.
malva is niet direct een innemende hoofdpersoon, maar terwijl het verhaal vordert ga je steeds meer aan haar hechten en uiteindelijk verscheurt je hart bij de laatste pagina's van het boek als ze voor de tweede keer vertelt hoe ze bij een erebanket voor haar vader is en zich voorstelt dat hij haar daar voorstelt aan de gasten, met trots en liefde in zijn stem. doordat ze hetzelfde verhaal voor de tweede keer vertelt is het effect dramatisch. dat was haar hartewens die niet is uitgekomen. we weten dat omdat ze het al eerder vertelde met ook erbij wat daarna kwam en dat het maar een droom was.
goodreads over malva
naar de samenvatting op de uittrekselbank van de bieb (voor leden)
recensie op postscriptum.nl
op lezenvoordelijst.nl
gedurfd en mooi onderwerp dus van hagar. ze verweeft er ook nog eens een stukje eigen geschiedenis in omdat ook zij haar vader nauwelijks kende tot haar pubertijd. haar vader koos voor internationale journalistiek en was aanwezig in chili toen neruda overleed. zo kunnen levens met elkaar verbonden zijn.
het leuke aan dit boek is de vertelvorm. malva vertelt het verhaal vanuit het hiernamaals en spookt rond door de geschiedenis van haar ouders. soms spreekt ze ook hagar aan en maakt duidelijk waar hun geschiedenis raakvlakken heeft.
malva is niet direct een innemende hoofdpersoon, maar terwijl het verhaal vordert ga je steeds meer aan haar hechten en uiteindelijk verscheurt je hart bij de laatste pagina's van het boek als ze voor de tweede keer vertelt hoe ze bij een erebanket voor haar vader is en zich voorstelt dat hij haar daar voorstelt aan de gasten, met trots en liefde in zijn stem. doordat ze hetzelfde verhaal voor de tweede keer vertelt is het effect dramatisch. dat was haar hartewens die niet is uitgekomen. we weten dat omdat ze het al eerder vertelde met ook erbij wat daarna kwam en dat het maar een droom was.
goodreads over malva
naar de samenvatting op de uittrekselbank van de bieb (voor leden)
recensie op postscriptum.nl
op lezenvoordelijst.nl