Skip to main content

leren en spellen

steeds meer weten we over onze hersenen en de verbindingen daarin.
links zijn onze hersenen bezig met taal, rekenen en analyseren. rechts zijn ze bezig met beelden, kleuren, grote verbanden, creativiteit en dromen.
waar we goed in zijn is een beetje genetisch bepaald maar wordt ook vooral bepaald door onze ervaring. het geheugen wordt daardoor getraind in capaciteit/bekwaamheid.
een combinatie van die verschillende bekwaamheden van ons brein, dus beeld met geluid en tekst bijvoorbeeld, versterkt het onthouden. maar het allerbest werkt het om wat je leert uit te leggen aan anderen.

leerstrategieën om woordjes te leren zijn bijvoorbeeld:
  • herhalen
  • verbeelden
  • associëren
  • verbinden: breng de leerstof met elkaar in verband door te zoeken naar overeenkomsten en verschillen
  • verhaaltechniek: de leerstof in een verhaal gieten
  • plaatsen: plaats ze in gedachten (bijvoorbeeld een boom met vertakkingen of een huis met verschillende kamers) of op papier (mindmap)
  • horen: door ze hardop te zeggen
  • zien: door ze op te schrijven
iedereen heeft een favoriete strategie die snel en effectief werkt.

maar dan spellen leren. het niveau van de schoolverlater daalt nog steeds, terwijl de lessen nog voldoende zijn, tenminste cognitief voldoende, maar effectief?

  • er wordt wel gesproken over het ontbreken van een spellinggeweten of spellingbewustzijn bij leerlingen. hoe lossen we dat op: bewust maken van de maatschappelijke en taalkundige achtergronden van spelling en van taalgebruik. veel fouten laten zien uit de real world en ze laten bedenken dat ze dat toch echt niet willen bijvoorbeeld. of ze laten zijn dat bij een klankgebaseerde weergave van zinnen iedereen de zinnen anders gaat schrijven en communicatie moeilijker wordt.
  • de combinatie schrijven en spellingsregels toepassen wordt als hindernis gezien. puntje van aandacht dus om continu op te letten. uiteindelijk gaat het toch om het toepassen en gebruiken van de regels en niet om de regels zelf.
  • leerlingen leren hoe de spellingcontrole werkt. een heel gemakkelijke tool om veel fouten te voorkomen, zeker nu bijna alles digitaal geschreven wordt. en ze ook leren dat ze op woordenlijst.org alle juiste nederlandse woorden kunnen vinden, of in het groene boekje natuurlijk, maar ja, wat doen ze nu eerder ... 
  • en natuurlijk gewoon blijven oefenen met de regels. wie weet slaan ze beter aan als er meer wordt geschreven in de hogere klassen en het spellinggeweten wordt aangelegd.

Popular posts from this blog

rebel met vleugels: het verhaal van icarus

marcel roijaards heeft een prachtig, meeslepend verhaal geschreven met zijn boek rebel met vleugels. hij heeft de dramatische mythe omgetoverd tot een positief en vrolijk carpe diem en liefdes- en vriendschapsverhaal. inventief is de manier waarop het verhaal verteld wordt door middel van een verboden voordracht in het openluchttheater. de gevoelens zijn herkenbaar, de woorden zijn beeldend en het verhaal van icarus is aantrekkelijk en meeslepend. meer over het boek op de website van marcel roijaards recensie van bas maliepaard

geronimo's geheime recept voor geluk

heel veel liefde vertrouwen in de ander en in jezelf flink wat geduld een heleboel humor veel optimisme een handjevol goede vrienden (uit fantasia II de speurtoch naar het geluk door geronimo stilton)

vind je geheime tuin

Een heerlijk optimistisch kinderboek is 'De geheime tuin' van Frances H. Burnett. Er zitten veel levenslesjes in over ziekte, vriendschap, liefde, positief leven, natuurkrachten en nog meer. De geheime tuin is het symbool voor datgene wat je leven zin geeft, wat het waard maakt om elke dag voor op te staan, om te bewegen, te leven, blij te zijn en te stralen. Gemakkelijk is dat natuurlijk niet want het leven is geen continue happy end uit een sprookje, maar is ook het donkere dieptepunt uit het sprookje. Maar zit je in het dieptepunt, lees dan 'De geheime tuin' en probeer weer op te krabbelen.