Skip to main content

leren en spellen

steeds meer weten we over onze hersenen en de verbindingen daarin.
links zijn onze hersenen bezig met taal, rekenen en analyseren. rechts zijn ze bezig met beelden, kleuren, grote verbanden, creativiteit en dromen.
waar we goed in zijn is een beetje genetisch bepaald maar wordt ook vooral bepaald door onze ervaring. het geheugen wordt daardoor getraind in capaciteit/bekwaamheid.
een combinatie van die verschillende bekwaamheden van ons brein, dus beeld met geluid en tekst bijvoorbeeld, versterkt het onthouden. maar het allerbest werkt het om wat je leert uit te leggen aan anderen.

leerstrategieën om woordjes te leren zijn bijvoorbeeld:
  • herhalen
  • verbeelden
  • associëren
  • verbinden: breng de leerstof met elkaar in verband door te zoeken naar overeenkomsten en verschillen
  • verhaaltechniek: de leerstof in een verhaal gieten
  • plaatsen: plaats ze in gedachten (bijvoorbeeld een boom met vertakkingen of een huis met verschillende kamers) of op papier (mindmap)
  • horen: door ze hardop te zeggen
  • zien: door ze op te schrijven
iedereen heeft een favoriete strategie die snel en effectief werkt.

maar dan spellen leren. het niveau van de schoolverlater daalt nog steeds, terwijl de lessen nog voldoende zijn, tenminste cognitief voldoende, maar effectief?

  • er wordt wel gesproken over het ontbreken van een spellinggeweten of spellingbewustzijn bij leerlingen. hoe lossen we dat op: bewust maken van de maatschappelijke en taalkundige achtergronden van spelling en van taalgebruik. veel fouten laten zien uit de real world en ze laten bedenken dat ze dat toch echt niet willen bijvoorbeeld. of ze laten zijn dat bij een klankgebaseerde weergave van zinnen iedereen de zinnen anders gaat schrijven en communicatie moeilijker wordt.
  • de combinatie schrijven en spellingsregels toepassen wordt als hindernis gezien. puntje van aandacht dus om continu op te letten. uiteindelijk gaat het toch om het toepassen en gebruiken van de regels en niet om de regels zelf.
  • leerlingen leren hoe de spellingcontrole werkt. een heel gemakkelijke tool om veel fouten te voorkomen, zeker nu bijna alles digitaal geschreven wordt. en ze ook leren dat ze op woordenlijst.org alle juiste nederlandse woorden kunnen vinden, of in het groene boekje natuurlijk, maar ja, wat doen ze nu eerder ... 
  • en natuurlijk gewoon blijven oefenen met de regels. wie weet slaan ze beter aan als er meer wordt geschreven in de hogere klassen en het spellinggeweten wordt aangelegd.

Popular posts from this blog

vind je geheime tuin

Een heerlijk optimistisch kinderboek is 'De geheime tuin' van Frances H. Burnett. Er zitten veel levenslesjes in over ziekte, vriendschap, liefde, positief leven, natuurkrachten en nog meer. De geheime tuin is het symbool voor datgene wat je leven zin geeft, wat het waard maakt om elke dag voor op te staan, om te bewegen, te leven, blij te zijn en te stralen. Gemakkelijk is dat natuurlijk niet want het leven is geen continue happy end uit een sprookje, maar is ook het donkere dieptepunt uit het sprookje. Maar zit je in het dieptepunt, lees dan 'De geheime tuin' en probeer weer op te krabbelen.

geronimo's geheime recept voor geluk

heel veel liefde vertrouwen in de ander en in jezelf flink wat geduld een heleboel humor veel optimisme een handjevol goede vrienden (uit fantasia II de speurtoch naar het geluk door geronimo stilton)

virtuoos

margriet de moor laat haar liefde voor opera, italië, liefde en het leven blijken in deze historische en liefdesroman. een passie domineert het leven van de hoofdpersoon carlotta, een passie voor de stem van de castraat gasparo, en voor de persoon zelf. gasparo op zijn beurt heeft een passie voor de zangkunst en voor zichzelf en zijn eigen virtuositeit. de virtuoos is een leerzaam boek met alle kennis over het napels van de 18e eeuw, over de opera-cultuur in die tijd, over de castraatzangers, over de liefdesmoraal, over de bedelaars en over de politiek en cultuurverschillen. met schilderachtige beelden brengt de moor de geschiedenis tot leven voor de lezer. voor wie niet geïnteresseerd is in operamuziek in de 18e eeuw worden er wel wat veel beschrijvingen met vaktermen gegeven. ik kan me voorstellen dat het wel de realiteit was in die tijd waarin de mogelijkheden om je in andere onderwerpen te verdiepen slechts beperkt was en mensen dus heel gespecialiseerd waren. uiteindelijk blijf je