steeds meer weten we over onze hersenen en de verbindingen daarin.
links zijn onze hersenen bezig met taal, rekenen en analyseren. rechts zijn ze bezig met beelden, kleuren, grote verbanden, creativiteit en dromen.
waar we goed in zijn is een beetje genetisch bepaald maar wordt ook vooral bepaald door onze ervaring. het geheugen wordt daardoor getraind in capaciteit/bekwaamheid.
een combinatie van die verschillende bekwaamheden van ons brein, dus beeld met geluid en tekst bijvoorbeeld, versterkt het onthouden. maar het allerbest werkt het om wat je leert uit te leggen aan anderen.
leerstrategieën om woordjes te leren zijn bijvoorbeeld:
links zijn onze hersenen bezig met taal, rekenen en analyseren. rechts zijn ze bezig met beelden, kleuren, grote verbanden, creativiteit en dromen.
waar we goed in zijn is een beetje genetisch bepaald maar wordt ook vooral bepaald door onze ervaring. het geheugen wordt daardoor getraind in capaciteit/bekwaamheid.
een combinatie van die verschillende bekwaamheden van ons brein, dus beeld met geluid en tekst bijvoorbeeld, versterkt het onthouden. maar het allerbest werkt het om wat je leert uit te leggen aan anderen.
leerstrategieën om woordjes te leren zijn bijvoorbeeld:
- herhalen
- verbeelden
- associëren
- verbinden: breng de leerstof met elkaar in verband door te zoeken naar overeenkomsten en verschillen
- verhaaltechniek: de leerstof in een verhaal gieten
- plaatsen: plaats ze in gedachten (bijvoorbeeld een boom met vertakkingen of een huis met verschillende kamers) of op papier (mindmap)
- horen: door ze hardop te zeggen
- zien: door ze op te schrijven
iedereen heeft een favoriete strategie die snel en effectief werkt.
maar dan spellen leren. het niveau van de schoolverlater daalt nog steeds, terwijl de lessen nog voldoende zijn, tenminste cognitief voldoende, maar effectief?
maar dan spellen leren. het niveau van de schoolverlater daalt nog steeds, terwijl de lessen nog voldoende zijn, tenminste cognitief voldoende, maar effectief?
- er wordt wel gesproken over het ontbreken van een spellinggeweten of spellingbewustzijn bij leerlingen. hoe lossen we dat op: bewust maken van de maatschappelijke en taalkundige achtergronden van spelling en van taalgebruik. veel fouten laten zien uit de real world en ze laten bedenken dat ze dat toch echt niet willen bijvoorbeeld. of ze laten zijn dat bij een klankgebaseerde weergave van zinnen iedereen de zinnen anders gaat schrijven en communicatie moeilijker wordt.
- de combinatie schrijven en spellingsregels toepassen wordt als hindernis gezien. puntje van aandacht dus om continu op te letten. uiteindelijk gaat het toch om het toepassen en gebruiken van de regels en niet om de regels zelf.
- leerlingen leren hoe de spellingcontrole werkt. een heel gemakkelijke tool om veel fouten te voorkomen, zeker nu bijna alles digitaal geschreven wordt. en ze ook leren dat ze op woordenlijst.org alle juiste nederlandse woorden kunnen vinden, of in het groene boekje natuurlijk, maar ja, wat doen ze nu eerder ...
- en natuurlijk gewoon blijven oefenen met de regels. wie weet slaan ze beter aan als er meer wordt geschreven in de hogere klassen en het spellinggeweten wordt aangelegd.