Skip to main content

eline vere, léonie holtes, te zijn of niet en meer

toevallig vallen ze samen. ik luister naar eline vere van louis couperus en kreeg in een tentamen zaterdag een radiofragment en krantenartikel over léonie holtes. nu zullen velen wel eline vere kennen, maar léonie holtes? zij was een psycholoog die een boek schreef over de niet goed onderbouwde praktijk in een tbs-kliniek. voordat haar boek uitkwam pleegde ze zelfmoord omdat ze psychoses had. uiteindelijk werd haar boek toch, ondanks dreigende advocatenbrieven van de kliniek aan haar uitgever, toch uitgegeven.

twee vrouwen die zelfmoord plegen omdat ze lijden aan het leven. beiden sliepen ze slecht op een gegeven moment en de vraag is hoe dat in de neergaande spiraal van hun leven paste. sliepen ze slecht door hun getob en werd hun getob fataal door gebrek aan slaap? we weten allemaal hoe ongezond te weinig slaap is. onze cellen regenereren niet en we worden ultiem somber. we zien donkere wolken waar toch werkelijk hooguit schapenwolkjes zijn.

eline vere las ik lang geleden en het was lang mijn lievelingsboek. hoe herkenbaar haar met zichzelf bezig zijn, haar dienstbaar willen zijn, maar niet ten koste van zichzelf en haar gepieker, toen ik opgroeide. later bleef alleen het verdrietige einde hangen. nu bij het opnieuw luisteren hoor ik weer het lieve, positieve terug, maar hoor ik ook de onmacht om zichzelf altijd in de hand te hebben. overkwam léonie hetzelfde. ze was nog maar in haar twintiger jaren, zich aan het ontwikkelen en hoorde vreselijke dingen in de tbs-kliniek. ze was machteloos, vluchtte weg, ging schrijven, maar wist zich uiteindelijk niet te redden omdat ze zichzelf niet altijd in de hand had. wat als ze een sterke partner had ontmoet die haar, net als henk in eline vere, een structuur had kunnen geven. zou ze dan nog leven, zou ze dan geen psychoses hebben gekregen, of zou ze dan op andere moeilijke momenten in haar leven (met een baan, kinderen of ziekte) toch last hebben gekregen? dit soort gedachten gingen door me heen.

na alle donkere wolken komt altijd zonneschijn en slapen heelt. dat houdt ik mijzelf altijd voor bij donkere wolken. bewegen helpt ook zo goed en lekker naar buiten met een bepaald doel. je hebt toch altijd wel wat eieren of zo nodig bij een verder gelegen winkel. of dans even op wat vrolijke muziek. muziek was voor eline ook een uitlaatklep maar die heeft haar niet gered.

interessant artikel over dit onderwerp is gepubliceerd op reportersonline: creëren is psychisch balanceren.
dit artikel legt een verband tussen creëren en psychoses. een creatieve geest is dus ook een kwetsbare geest. het was het thema van de boekenweek in 2015.

Popular posts from this blog

vind je geheime tuin

Een heerlijk optimistisch kinderboek is 'De geheime tuin' van Frances H. Burnett. Er zitten veel levenslesjes in over ziekte, vriendschap, liefde, positief leven, natuurkrachten en nog meer. De geheime tuin is het symbool voor datgene wat je leven zin geeft, wat het waard maakt om elke dag voor op te staan, om te bewegen, te leven, blij te zijn en te stralen. Gemakkelijk is dat natuurlijk niet want het leven is geen continue happy end uit een sprookje, maar is ook het donkere dieptepunt uit het sprookje. Maar zit je in het dieptepunt, lees dan 'De geheime tuin' en probeer weer op te krabbelen.

geronimo's geheime recept voor geluk

heel veel liefde vertrouwen in de ander en in jezelf flink wat geduld een heleboel humor veel optimisme een handjevol goede vrienden (uit fantasia II de speurtoch naar het geluk door geronimo stilton)

virtuoos

margriet de moor laat haar liefde voor opera, italië, liefde en het leven blijken in deze historische en liefdesroman. een passie domineert het leven van de hoofdpersoon carlotta, een passie voor de stem van de castraat gasparo, en voor de persoon zelf. gasparo op zijn beurt heeft een passie voor de zangkunst en voor zichzelf en zijn eigen virtuositeit. de virtuoos is een leerzaam boek met alle kennis over het napels van de 18e eeuw, over de opera-cultuur in die tijd, over de castraatzangers, over de liefdesmoraal, over de bedelaars en over de politiek en cultuurverschillen. met schilderachtige beelden brengt de moor de geschiedenis tot leven voor de lezer. voor wie niet geïnteresseerd is in operamuziek in de 18e eeuw worden er wel wat veel beschrijvingen met vaktermen gegeven. ik kan me voorstellen dat het wel de realiteit was in die tijd waarin de mogelijkheden om je in andere onderwerpen te verdiepen slechts beperkt was en mensen dus heel gespecialiseerd waren. uiteindelijk blijf je